Με αφορμή τη διοργάνωση του Α´ Θεολογικού Σεμιναρίου Καστοριάς με τίτλο «Η θεολογία στην ζωή μας», η Μητρόπολη Καστορίας δημοσίευσε τα πορίσματα του σεμιναρίου.
Διαβάστε τα Πορίσματα
Πηγή της Θεολογίας είναι ο ίδιος ο Θεός Λόγος, ο Οποίος σαρκώθηκε εκ της Αειπαρθένου Μαρίας Θεοτόκου και τον Οποίον είδαν εν δόξη οι Μαθητές Του και Τον βλέπουν εν Πνεύματι οι Άγιοι όλων των εποχών.
Θεολογία είναι και ο λόγος του Θεού προς τους Αγίους, κατά το αγιογραφικό: «λάλει, Κύριε, ότι ακούει ο δούλός σου» (Α´ Βασ. γ´ 11).
Θεολογία είναι και ο λόγος των Αγίων προς τον λαό, κατά το «τάδε λέγει Κύριος» (Α´ Βασ. β´ 27 κ.α.).
Η Θεολογία επιδρά ευεργετικά στην ζωή μας, στην ιστορία καθορίζοντας την πορεία λαών και εθνών, στην παιδεία, στην λατρεία και εικονογραφία, στον διάλογο με τον κόσμο, στον διάλογο με τις άλλες θρησκείες και ομολογίες, στην συγκρότηση της ταυτότητάς μας, στην ψυχική υγεία με το θεραπευτικό της περιεχόμενο κ.α.
Φορείς Θεολογίας είναι οι Άγιοι που είδαν τον Θεό, κατά το «μακάριοι οι καθαροί τη καρδία, ότι αυτοί τον Θεόν όψονται» (Ματθ. ε´), όπως ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, στού οποίου τον λόγο στηρίχθηκαν οι βασικές εισηγήσεις του Σεμιναρίου.
Αυτοί οι Θεολόγοι συμφωνούν μεταξύ τους και διαδέχονται ο ένας τον άλλο στην αλυσίδα της Παράδοσης, όπως για παράδειγμα ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ο «νέος Χρυσόστομος» άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς και ο «νέος Παλαμάς» ο άγιος Παίσιος Βελιτσόφσκι.
Αυτοί οι Θεολόγοι γνωρίζουν τις απαραίτητες διακρίσεις μεταξύ αληθείας και ψεύδους, ζωής και θανάτου.
Η Θεολογία, ως τρόπος ζωής, βιώνεται και από τους μοναχούς και από τους εν κόσμω Χριστιανούς.
Ο διάλογός μας με άλλες θρησκείες και ομολογίες δεν μπορεί παρά να βασίζεται στην ακριβή Θεολογία.
Η Θεολογία της Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι αποτυπωμένη στα εκκλησιαστικά μνημεία της Καστοριάς και κυρίως στην ζωή και την παράδοση των κατοίκων της.
Η καλλιέργεια του θεολογικού λόγου και της μεθόδου θεολόγησης είναι έργο και προσφορά της Εκκλησίας προς τα μέλη της. Είναι επίσης ο λόγος της προς τον κόσμο.
Είναι και ωφέλιμη και απαραίτητη η σύνδεση θεολογίας και ποιμαντικής, ακαδημαικής θεολογίας και εμπειρικής θεολογίας, θεολογίας και ζωής.
Αυτοί οι συνδυασμοί διορθώνουν και διαλύουν πολλές συγχύσεις που βασανίζουν τον σύγχρονο άνθρωπο και του προσφέρουν ουσιαστική βοήθεια.